fbpx

Digitale marketing.

Zonder plan komt er niets van

Aan de basis van digitale marketing ligt een plan. Hierin omschrijf je wat je bereiken wil en welke middelen je daarvoor in wil zetten. Tot niet zo heel lang geleden was het digitale marketing plan onderdeel van het algemene marketing plan en was het in te zetten middel een website. Heel misschien aangevuld met een e-mailcampagne. Tegenwoordig is het heel normaal dat fysieke media, zoals folders en reclameborden, als aanvulling van de digitale marketing ingezet worden. De tijden veranderen.

Voor je de sprong waagt, stel je een aantal vragen:

• Wat wil ik bereiken?
• Wat wil ik dat mijn publiek doet?
• Wie zijn mijn publiek?

Als je hier een antwoord op heeft, volgt de belangrijkste vraag: heb ik hier wel tijd voor?

Er zijn voorbeelden te over van bedrijven die begonnen zijn met digitale marketing en vervolgens vrij snel gestopt zijn met plaatsen van nieuws of andere updates. Alle energie die erin gestoken is, is dan voor niets geweest. Zonde! Als je verwacht onvoldoende tijd erin te kunnen steken, is het beter om digitale marketing uit te besteden.

Website

Door zoekmachines zijn veel nieuwe geïnteresseerden te benaderen die gericht zoeken naar informatie, producten of diensten die u te bieden heeft. Zoekmachines kijken op websites. De basis van digitale marketing is dus de website.

Daarnaast is het zo dat men gewend is geraakt aan bestellen via een website. Een contactformulier is niet meer de drempel die het ooit was. Het leiden van een bezoeker van de website naar een contactmoment is niet zo heel moeilijk meer.

E-mail

Voor bestaande klanten is de nieuwsbrief nog steeds een uitstekend middel. De instelling waarmee men de mail afhandelt is veel serieuzer dan die waarmee men websites bezoekt. Als u op het juiste moment in de mailbox beland, is de kant groot dat uw boodschap gelezen en opgenomen wordt. Zelfs als uw nieuwsbrief al bij het koppensnellen van nieuwe berichten wordt verwijderd, is uw naam even in beeld geweest. Uw concurrent waarschijnlijk niet. Zo lig je zelfs dan met een neuslengte voor.

Social media

Ondanks wat al die marketing goeroes beweren hebben social media niet zo’n hele grote impact. Zelfs het medium met zakelijk de grootste impact, facebook, heeft bij lange na niet de invloed die zoekmachines hebben.

Social media zijn wel geschikt voor het onderhouden van contact met bestaande relaties. Social media worden over het algemeen in privétijd bezocht. Dat biedt de kans om op een ander moment dan dat normaal zou gebeuren onder de aandacht te komen.

Er is echter een heel belangrijk nadeel. Zonder te betalen voor advertenties bereikt u 16% van de volgers van uw pagina met een Facebook post (bron: Facebook marketing). Dat is even andere koek dan het 100% bereik van een e-mailcampagne!

Digitale marketing volgens Interdict

  1. Maak een website
  2. Vraag op de website om e-mailadressen voor een mailinglijst
  3. Verspil geen tijd aan een speciale versie van een tekst voor op sociale media
  4. Verstuur regelmatig een nieuwsbrief